Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Frågor och svar om e-tjänster
  • Information om kakor
  • Om e-legitimation
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsutlåtande
Logga in
  • StartsidaPil

Ansökan om uppehåll i hämtning av hushållsavfall, slam eller latrin

Ansökan är personlig, vilket innebär att uppehåll upphör vid ägarbyte. Uppehåll upphör även om fastigheten blir bebodd eller om behov av hämning uppstår av annan orsak.

Ägarbyte och ändringar som ger upphov till behov av hämtning, ska anmälas till kundservice på Teknik i Väst 0570-822 00 eller på kundservice.teknik@arvika.se

Gällande bestämmelser angående uppehåll i hämtning av avfall, slam eller latrin

Uppehåll från hämtning av avfall, slam eller latrin vid åretruntbostad kan medges efter ansökan via e-tjänsten, under förutsättning att fastigheten inte kommer att utnyttjas under en sammanhängande tid av minst sex månader och som längst två år. Ansökan ska göras av fastighetsägaren senast sex veckor innan önskad uppehållsperiod. Ansöker du om uppehåll för sophämtning så gäller uppehållet även slamtömning.  

För fritidshus gäller hela hämtningsperioden som är antingen under sommarperioden vecka 18 till vecka 39 (sommarhämtning) eller vinterperioden vecka 45 till vecka 13 (vinterhämtning).

Vid uppehåll i hämtning längre än sex månader, hämtas kärlet in. Avgift för hämtning av kärlet tas ut enligt taxa i den kommun där fastigheten är belägen.

När tiden för uppehåll löpt ut, körs ett kärl ut och ett nytt tömningsabonnemang på fastigheten startas. Önskas fortsatt uppehåll ska fastighetsägaren ta kontakt med kundservice på Teknik i Väst senast sex veckor innan uppehållet löper ut.

Vid uppehåll i hämtning betalar du ingen hämtningsavgift, men du kommer fortsatt att betala grundavgift för ditt boende.

Logga in och underteckna (e-legitimation)
Skriv ut och underteckna

Kontakta oss

Telefon: +46 (0)571-281 00
E-post: kommun@eda.se
Box 66, 673 22 Charlottenberg

Besök oss

Torget 1
673 32 Charlottenberg

Snabblänkar

  • Frågor och svar om e-tjänster
  • Information om kakor
  • Om e-legitimation
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsutlåtande