Miljö- och byggavdelningen handlägger bostadsklagomål med syfte att undanröja olägenheter. Det kan handla om störande buller från t.ex fläktar, restauranger, diskotek, nedskräpning, skadedjur eller vedeldning. Det kan också vara klagomål på fukt, mögel, dålig ventilation i lägenheter eller andra inomhusmiljöfrågor.
Innan du kontaktar Miljö- och byggavdelningen
Innan du kontaktar Miljö- och byggavdelningen bör du ha kontaktat din fastighetsägare, bostadsrättsförening eller den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Enligt miljöbalken är fastighetsägare/verksamhetsutövare skyldiga att vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att hindra uppkomsten av eller undanröja olägenheter för människors hälsa.
För att Miljö- och byggavdelningen ska kunna handlägga ditt ärende måste den störning/olägenhet som du upplever utgöra en hälsorisk. Enligt miljöbalken (9 kap.3§) definieras olägenhet för människors hälsa som en ”störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig”.
Om rätten att vara anonym
Du har alltid rätt att vara anonym. Det är dock viktigt att du inte uppger uppgifter såsom namn bl.a. som kan avslöja vem du är om du vill förbli anonym. Tillsynsmyndigheten måste uppge den information som lämnas in till den som efterfrågar, tex. till den som klagomålet lämnats på. Om du är anonym försvåras möjligheten att få återkoppling i ett ärende. För att ett klagomål ska kunna utredas ordentligt ser vi helst att du lämna kontaktuppgifter, det underlättar för myndigheten som kan kontakta dig för fler frågor och du kan få återkoppling i ärendet.
Tryck på "Nästa" för att börja fylla i din anmälan.