Här kan du anmäla nedläggning av miljöfarlig verksamhet till Miljö- och byggavdelningen
När du planerar att avveckla en verksamhet är det viktigt att tänka på hur du tar hand om lösa inventarier och fast utrustning, samt hur du rengör och tar hand om avfall. Du behöver även informera Miljö- och byggavdelningen om de åtgärder du planerar. Vi finns även som bollplank om du har funderingar över hur du bör gå till väga. Kontakta Miljö- och byggavdelningen om du har frågor.
Fundera till exempel över följande punkter:
- Hur ska ni hantera lös utrustning och maskiner? Finns det kemiska produkter eller processvatten i utrustningen? Hur ska ni hantera detta?
- Hur ska ni hantera fasta installationer? Exempelvis ventilation, energianläggning, oljeavskiljare, reningsanläggningar, cisterner, tryckluftsanordning eller elektriska system?
- Vilka kemikalier finns i verksamheten? Hur ska ni hantera dem?
- Vilket avfall finns i verksamheten? Tänk på både icke-farligt och farligt avfall. Hur ska ni hantera detta? Exempel på avfall är till exempel processavloppsvatten, slam, använda filter från reningsutrustningar, spillolja, gamla kemikalier, uttjänt utrustning, rivningsavfall…
- Vilken rengöring behövs? Sanering av utrustning, ventilationssystem, cisterner, ytor (golv, väggar, tak), utomhusytor…
- Finns det risk att marken eller byggnaderna är förorenade? Behövs undersökning och/eller sanering?
- Ska ni riva byggnader eller andra större anläggningsdelar? Tänk på att det kan behövas rivningslov.
Fyll i anmälan till Miljö- och byggavdelningen genom den här e-tjänsten. Vi kommer att titta på uppgifterna och bedöma vilka krav som behöver ställas i samband med verksamhetens avveckling. Vid behov kan Miljö- och byggavdelningen begära in kompletterande uppgifter.
För handläggning av anmälningsärenden tar Miljö- och byggavdelningen ut en avgift enligt fastställd taxa.
Denna e-tjänst kräver e-legitimation, klicka på ”Logga in” för att fortsätta.