Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Frågor och svar om e-tjänster
  • Information om kakor
  • Om e-legitimation
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsutlåtande
Logga in
  • StartsidaPil

Ansökan/anmälan/ändring av enskild avloppsanordning

Här kan du ansöka om tillstånd för att inrätta en ny avloppsanläggning, anmäla bad-, disk- och tvättvattenanläggning och anmäla ändring av en befintlig anläggning.

Med ändring av befintlig avloppsanläggning avses exempelvis om du byter materialet i en markbädd eller om en gäststuga ska kopplas på.  För att kunna göra en ändring måste du ha ett tillstånd för den befintliga anläggningen annars räknas det som en ansökan för en ny anläggning. Är du osäker på om du har ett tillstånd kan du kontakta kommunen.

En ansökan eller anmälan ska skickas till Miljö- och byggavdelningen i god tid innan anläggningsarbetet är planerat. Du måste ha fått ett tillstånd eller en bekräftelse på din anmälan innan du kan påbörja anläggandet.

Du behöver bifoga några handlingar till din ansökan/anmälan. Dessa kan du antingen ladda upp digitalt via denna e-tjänst eller komplettera genom att skicka dem via post till Miljö- och byggavdelningen på Eda kommun.

Vi rekommenderar att du läser igenom följande bilaga innan du påbörjar din ansökan:

Läs mer om hur ansökan/anmälan går till och hur bilagorna ska vara utformade här. 

Den här informationen behöver vi för att handlägga din ansökan:

Situationsplan

Situationsplanen ska vara i skalan 1:400-1:500. Om det finns anledning, t. ex. för att få med berörd granne, recipienter eller liknande kan det bifogas ytterligare en karta med skala upp till 1:3000. På den situationsplan som ska lämnas in ska det framgå:

  • Fastighetsgränser och byggnader.
  • Tillfartsvägen för slamtömningsfordon, max 20 meter från slambrunnen.
  • Egna och andra närliggande vattentäkter ska vara utplacerade.
  • Placering av anläggningens olika delar och utsläppspunkt för behandlat avloppsvatten ska vara med, samt i vilken riktning marklutningen är.
  • Närliggande energibrunnar
  • Rördragning för vatten och avlopp. Markera gärna ut avstånden mellan de olika installationerna/till byggnader/väg/utlopp i dike m.m. 

Karta över kommunen finns på kartportalen där du kan söka fastighet, mäta och skriva ut skalenliga kartor. Kartportalen hittar du här. Du kan även kontakta kommunen för att få en karta.

Längd- och tvärsektionsritning samt produktbeskrivning

Längd- och tvärsektion, produktfaktablad samt drift och underhållsinstruktion finns ofta att få från leverantören t ex via hemsida, eller per telefon.

För markbäddar och infiltrationer ska längd- och tvärsektion i skala 1:50 – 1:100 bifogas.
För längd- och tvärsektionsritningar för konventionella infiltrationer och markbäddar
kan Naturvårdsverkets faktablad 4 respektive 5 lämnas med ansökan.

En längd- och tvärsektion ska innehålla:

  • Lutning på spridnings- och dräneringsrör
  • Anordningens & omgivningens höjdnivåer
  • Tjockleken och kornstorleken på anordningens olika lager
  • Placering av spridnings och dräneringsrör
  • Befintlig marknivå
  • Nivå till högsta grundvattenyta & berg om dessa påträffas vid provgrävning
  • Vilken nivå (djup) som infiltrationen/markbädden ska placeras på

Eventuell undertecknad fullmakt

Om den sökande (fastighetsägaren) önskar att entreprenören ska sköta all kontakt med myndigheten och även göra ansökan åt denne, ska en fullmakt lämnas in med ansökan. Fullmakten ska vara undertecknad av bägge parter.

För minireningsverk

Vid ansökan om minireningsverk ska du även bifoga

  • Prestandadeklaration
  • Drift- och underhållsinstruktioner
  • Installationsanvisningar
  • Beskrivning av serviceavtal

Dessa går oftast att få via försäljare/leverantör av den aktuella produkten.

För infiltration

Vid ansökan om infiltrationsanläggning ska du även bifoga
Undersökning av markens infiltrationskapacitet, till exempel siktanalys eller resultat från perkolationstest.

Du kan läsa mer om enskilt avlopp på kommunens hemsida här. För fakta, information och marknadsöversikt av olika lösningar och system hänvisar vi till avloppsguiden.se.

Avgift
Vi tar ut en avgift för handläggning av din anmälan/ansökan enligt taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område.

I den här tjänsten kan du välja mellan att logga in och signera med ditt bankid, eller att fylla i formulären och sen skriva ut, underteckna och skicka ansvarsförbindelsen till kommunen.

Logga in och underteckna (e-legitimation)
Skriv ut och underteckna

Kontakta oss

Telefon: +46 (0)571-281 00
E-post: kommun@eda.se
Box 66, 673 22 Charlottenberg

Besök oss

Torget 1
673 32 Charlottenberg

Snabblänkar

  • Frågor och svar om e-tjänster
  • Information om kakor
  • Om e-legitimation
  • Personuppgiftshantering
  • Tillgänglighetsutlåtande