Ansökan är personlig, vilket innebär att uppehåll upphör vid ägarbyte. Uppehåll upphör även om fastigheten blir bebodd eller om behov av hämning uppstår av annan orsak.
Ägarbyte och ändringar som ger upphov till behov av hämtning, ska anmälas till kundservice på Teknik i Väst 0570-822 00 eller på kundservice.teknik@arvika.se
Gällande bestämmelser angående uppehåll i hämtning av avfall, slam eller latrin
Uppehåll från hämtning av avfall, slam eller latrin vid åretruntbostad kan medges efter ansökan via e-tjänsten, under förutsättning att fastigheten inte kommer att utnyttjas under en sammanhängande tid av minst sex månader och som längst två år. Ansökan ska göras av fastighetsägaren senast sex veckor innan önskad uppehållsperiod. Ansöker du om uppehåll för sophämtning så gäller uppehållet även slamtömning.
För fritidshus gäller hela hämtningsperioden som är antingen under sommarperioden vecka 18 till vecka 39 (sommarhämtning) eller vinterperioden vecka 45 till vecka 13 (vinterhämtning).
Vid uppehåll i hämtning längre än sex månader, hämtas kärlet in. Avgift för hämtning av kärlet tas ut enligt taxa i den kommun där fastigheten är belägen.
När tiden för uppehåll löpt ut, körs ett kärl ut och ett nytt tömningsabonnemang på fastigheten startas. Önskas fortsatt uppehåll ska fastighetsägaren ta kontakt med kundservice på Teknik i Väst senast sex veckor innan uppehållet löper ut.
Vid uppehåll i hämtning betalar du ingen hämtningsavgift, men du kommer fortsatt att betala grundavgift för ditt boende.