Ansökan är personlig, vilket innebär att uppehåll upphör vid ägarbyte. Uppehåll upphör även om fastigheten blir bebodd eller om behov av hämning uppstår av annan orsak.
Ägarbyte och ändringar som ger upphov till behov av hämtning, ska anmälas till kundservice på Teknik i Väst AB 0570-822 00 eller på kundservice.teknik@arvika.se
Gällande bestämmelser angående uppehåll i sophämtning
Uppehåll från sophämtning vid åretruntbostad kan medges efter skriftligt intyg från fastighetsägaren, att fastigheten inte kommer att utnyttjas under en sammanhängande tid av minst 3 månader och som längst 3 år.
För fritidshus gäller hela hämtningsperioden som är antingen under sommarperioden vecka 18 till vecka 39 (sommarhämtning) eller vinterperioden vecka 45 till vecka 13 (vinterhämtning).
Vid uppehåll i hämtning längre än 3 månader, hämtas kärlet in. Avgift för hämtning av kärlet tas ut enligt taxa i den kommun där fastigheten är belägen.
När tiden för uppehåll löpt ut, körs ett kärl ut och ett nytt tömningsabonnemang på fastigheten startas. Önskas fortsatt uppehåll ska en ny ansökan göras senast 14 dagar innan det pågående uppehållet tar slut.
Vid flera fastighetsägare, ansvarar du som gör ansökan, för att ansökan görs enligt samtliga fastighetsägares vilja. Du ansvarar också för att meddela övriga fastighetsägare om beviljat uppehåll.
Ansökan ska göras senast 2 veckor före avsedd uppehållsperiod. Teknik i Väst handlägger ansökan utifrån de renhållningsföreskrifter som gäller i den kommun där fastigheten är belägen.