Med den här e-tjänsten kan du göra en anmälan om trygghetslarm.
För att kunna få trygghetslarm installerat krävs att du kan lämna ut en nyckel till din bostad till hemtjänsten, vilken lämnas i samband med installation. Larmets räckvidd kan inte garanteras utomhus eller i korridor/trappuppgång och vid installation görs ett räckviddstest. Ett testlarm sker automatiskt en gång per dygn för att säkerställa att larmet fungerar.
Trygghetslarmet är endast anslutet till ett eluttag och ett reservbatteri driver larmet i upp till 24 timmar vid ett strömavbrott. Larmknappen som du bär runt halsen eller handleden är vattentät. Vid oförutsedd händelse trycker du på larmknappen eller på den röda knappen på huvudenheten. Personal på Trygghetsjouren som är de som tar emot larmet, kommunicerar med dig via högtalarfunktion på huvudenheten, vilket betyder att du inte behöver lyfta telefonluren.
Vem kan göra en anmälan?
Ansöka om insatser enligt socialtjänstlagen, SoL, kan bara den enskilde själv göra eller en legal ställföreträdare. Anhöriga och närstående har inte rätt att ansöka om insatser för den enskildes räkning. Anhöriga och närstående har inte några rättsliga befogenheter att agera som ställföreträdare för en enskild. De kan dock fungera som stöd och hjälp vid en ansökan och under utredningstiden. Den enskilde kan utse en anhörig eller närstående till sitt ombud genom en fullmakt.
Vad händer sedan?
När din ansökan inkommit kontaktas du av en av kommunens biståndshandläggare som inleder utredning och prövar ditt behov av trygghetslarm.
I den här tjänsten kan du välja mellan att logga in och signera med ditt bankid, eller att fylla i formulären och sen skriva ut, underteckna och skicka ansökan till kommunen per brev.