Denna e-tjänst används av förtroendevalda som går miste om arbetsinkomst till följd av fullgörande av sitt uppdrag. För den som kan styrka förlorad arbetsinkomst utges det belopp som den förtroendevalde förlorat. Vid uttag mer än den faktiska tiden för sammanträde/förrättning ska detta intygas av arbetsgivaren med intyg som visar faktiskt löneavdrag.
För egna företagare och fria yrkesutövare kan det rent administrativt vara svårt att fastställa den förlorade arbetsinkomsten. Den förtroendevalda skall skriftligt intyga hur möjligheten till arbetsförtjänst hindras av förtroendeuppdraget. Till de som har rätt till ersättning utgår ett schabloniserat belopp som omfattar 47% av grundarvodet eller ersättning baserat på föregående års sjukpenninggrundande (SGI) inkomst.
Det åligger egna företagare och fria yrkesutövare att själv årligen ombesörja intyg på arbetsförhållande och eventuellt föregående års SGI-grundande inkomster till kommunen. Vid förändrade arbetsförhållande skall intyg uppdateras. För förtroendevalda med flera anställningar räknas förlorad arbetsförtjänst utifrån den inkomstförlust som gäller vid det aktuella tillfället.
Kommunalt uppdrag som utförs under semester eller annan betald ledighet, ger inte ersättning för förlorad arbetsförtjänst.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att administrera ditt intyg om förlorad arbetsinkomst och betala ut ersättning om förlorad arbetsinkomst.
Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden uppgift av allmänt intresse. Det är kommunstyrelsen som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna.
Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter. Mer information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns på vår webbplats eda.se/personuppgifter