Kommunerna ansvarar för registreringslotterier, enligt Spellagen 6 kap. 9§
Från och med den 1 januari 2019 ansvarar kommunerna för så kallade registreringslotterier. All annan tillståndsgivning ska Spelinspektionen ansvara för. För registreringslotterier krävs endast en registrering vilken görs hos kommunen. En registrering ska avse en viss tid, högst fem år. Kommunen får förena en registrering med villkor för hur spelverksamheten ska bedrivas.
Krav för registrering enligt 6 kap. 9 § spellagen
Av 6 kap. 9 § spellagen framgår att en juridisk person som uppfyller de angivna kriterierna och som är verksam huvudsakligen inom en enda kommun, får utan licens, men efter registrering hos en kommun, tillhandahålla lotterier som får omfattas av en licens enligt 6 kap.
Vem kan erhålla registrering
Registrering får endast ges till en ideell förening eller ett registrerat trossamfund som
- enligt sina stadgar har till huvudsakligt syfte att främja allmännyttiga ändamål inom landet,
- bedriver verksamhet som huvudsakligen tillgodoser sådant ändamål,
- inte vägrar någon inträde som medlem, om det inte finns särskilda skäl för detta med hänsyn till arten eller omfattningen av föreningens eller trossamfundets verksamhet eller syfte eller av någon annan orsak, och
- för sin verksamhet behöver intäkter från spel (6 kap. 2 § spellagen).
Tid för registrering och villkor
En registrering ska avse en viss tid. Registrering får beslutas för högst fem år åt gången. Kommunen får förena en registrering med villkor för hur spelverksamheten ska bedrivas (6 kap. 10 § spellagen).
Insats och vinst
Värdet av en kontant vinst i ett registreringslotteri får uppgå till högst ett prisbasbelopp (46 500 kr, år 2019). Värdet av insatserna i ett sådant lotteri får uppgå till högst 33 och 1/3 prisbasbelopp under en femårsperiod. Värdet av vinsterna i lotteriet ska motsvara minst 35 procent och högst 50 procent av insatsernas värde i lotteriet (4 kap. 7 § spelförordningen [2018:1475]).