Du som är folkbokförd i Eda kommun kan ställa frågor om kommunens verksamheter vid allmänhetens frågestund. Denna frågestund äger rum vid kommunfullmäktiges sammanträden. Fråga/frågor kan lämnas in via denna e-tjänst, muntligt vid sammanträdet eller skriftligt via brev eller mail. Du kan själv ställa din fråga eller få den uppläst av kommunfullmäktiges ordförande.
Frågan får endast beröra ämne som är av allmänt intresse och som tillhör kommunfullmäktiges, kommunstyrelsens eller annan nämnds handläggning. Frågor får inte beröra myndighetsutövning mot enskild. Kommunfullmäktiges ordförande avgör om frågan får ställas.
För att din fråga skall få ett utförligt svar, behöver den vara inskickad senast en vecka före sammanträdet.
Genomförande
Kommunfullmäktiges ordförande bestämmer hur frågestunden ska genomföras och låter kalla de förtroendevalda eller anställda hos kommunen som behövs för att lämna svar på din fråga.
När en fråga ställs får bara den som ställer frågan och den som svarar delta. Om frågan inte kan besvaras vid sammanträdet, tex på grund av att de kräver utredning, lämnas svar vid nästkommande frågestund. Frågan ska kunna besvaras utan större omgång och bör besvaras vid sammanträdet eller nästkommande sammanträde.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att diarieföra och hantera din fråga.
Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden allmänt intresse. Det är kommunstyrelsen som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter.
Mer information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns på vår webbplats www.eda.se/personuppgifter.